Ondanks dat de economische crisis hoogtij viert, lijkt dat geen impact te hebben op de gamingmarkt. Een rapport van onderzoeksbureau Jon Peddie Research beweert dat de markt voor PC-gaming hardware tot 2014 jaarlijks met 11 procent zal groeien.
Volgens de onderzoekers zijn PC-games voor een groot deel nog steeds erg belangrijk voor de hardware markt. Dit jaar zullen meer dan 250 miljoen PC’s en andere thuiscomputers verscheept worden. Dit is een stuk hoger dan de consoles van Nintendo, Sony en Microsoft bij elkaar opgeteld. Sinds 2005 hebben al deze platforms niet meer dan 220 miljoen consoles verscheept.
Wereldwijd zijn er zo’n 500 miljoen gamers die de PC of laptop gebruiken om te gamen. Niet alleen aantrekkelijk voor game ontwikkelaars, maar ook voor hardwareproducenten. De onderzoekers berekenden dat hun verkopen ieder jaar gemiddeld 11 procent zullen stijgen tot 2014.
Senior onderzoeker bij Jon Peddies Research Ted Pollak erkent de populariteit van games voor smartphones en tablets, maar benadrukt dat dit voor vele gamers reden is geweest om trouw te blijven aan hun eigen desktop of laptop. Daarop kunnen zij volgens hem betere (grafische) prestaties neerzetten. Games voor deze platformen hebben hen gestimuleerd om meer spellen voor de PC te kopen, aldus Pollak.
Dat de gamingindustrie nog steeds booming is sluit aan bij een onderzoek dat eerder door Gartner is uitgevoerd. Volgens het onderzoeks- en adviesbureau besteden we dit jaar wereldwijd ruim 74 miljard dollar op de gamingmarkt.
Jack Tretton, de CEO van Sony, ziet daarentegen meer heil in games voor smartphones en tablets. De groeiende vraag naar deze apparaten is volgens hem een veelbelovende ontwikkeling waar de gamingindustrie een slaatje uit kan slaan.