De iPhone 5 is nog niet eens officieel gelanceerd en nu al zijn de verwachtingen enorm hoog bij de consument. Maar liefst vier op de tien Amerikanen zegt dat hij zijn oude toestel wil inruilen voor de nieuwe iPhone 5. Slechts één op de tien gebruikers zegt te kiezen voor de mogelijk nieuwe iPhone 4S.
Dat blijkt uit een onderzoek van InMobi. Het adviesbureau onderzocht hoe geliefd het nog te verschijnen toestel bij de Amerikaanse consument is. In het onderzoek kwam naar voren dat 41 procent van alle Amerikaanse smartphone-gebruikers de overstap wil maken naar de nieuwe iPhone 5. De helft van deze groep zegt dat ze de iPhone 5 binnen nu en zes maanden zullen aanschaffen. Als de consumenten daad bij woord voegen zal het marktaandeel van Apple op de markt voor mobiele telefoons stijgen van 27 procent naar 41 procent.
Het onderzoek laat verder zien dat iets meer dan de helft van de BlackBerry-gebruikers (52 procent) zegt de overstap te willen maken naar de nieuwe iPhone. Voor Apple-gebruikers is dat 51 procent en voor de bezitters van een Android-toestel ruim een kwart (27 procent). De iPhone 4S, de upgrade van de populaire iPhone 4, ligt aanzienlijk minder goed in de markt. Slechts 11 procent van de iPhone-gebruikers zegt zijn oude toestel in te ruilen voor deze nieuwe smartphone. Bij Android- en BlackBerry-gebruikers is dat respectievelijk 11 procent en 28 procent.
De Amerikaanse consumenten hebben hoge verwachtingen van de nieuwe iPhone: zij verwachten dat het toestel een batterij heeft die langer meegaat en dat de processorsnelheid flink toeneemt. Verder hopen ze dat het scherm een hogere kwaliteit en resolutie heeft en de bereikbaarheid toeneemt. We weten in ieder geval al dat de nieuwe iPhone met een Assistant-feature komt waarmee gebruikers diverse functies van het toestel kunnen bedienen met hun stem.
De onderzoeksresultaten komen overeen met een eerder gepubliceerd onderzoek naar de populariteit van de iPhone 5. Volgens dit onderzoek zal één op de drie consumenten het nieuwe toestel aanschaffen zodra deze in de winkel ligt. Deze bevindingen pakken nog positiever uit dan destijds bij de lancering van de iPhone 4.
De bevindingen zijn niet zo heel vreemd. Een analist bij Credit Suisse heeft onlangs berekend dat Amerikaanse gezinnen die tot de middeninkomens behoren jaarlijks gemiddeld 321 dollar aan Apple-producten spenderen. De analist verwacht dat dit aandeel in 2015 zal oplopen naar 481 dollar.
De iPhone 5 zal op dinsdag 4 oktober officieel aan het publiek gepresenteerd worden. Om de enorme belangstelling in goede banen te leiden besloot Deutsche Telekom dat Duitse consumenten de nieuwe iPhone vooraf konden bestellen.