Apple wil 50 miljoen dollar vergoeden aan klanten die schade opliepen door het butterfly-toetsenbord van MacBooks. Volgens de aanklacht was Apple op de hoogte van fouten in het ontwerp, maar werden de apparaten alsnog verkocht.
Meerdere klanten klaagden Apple aan in de Verenigde Staten. De klanten beweren dat de toetsenborden van MacBooks, MacBook Pro’s en MacBook Air’s tussen 2015 en 2017 gevoelig waren voor defecten.
Volgens de aanklacht was Apple op de hoogte van het probleem, maar werden de apparaten alsnog verkocht. Als gevolg betaalden klanten uit eigen zaak voor reparaties en nieuwe toetsenborden.
De aanklagers willen een compensatie voor iedere klant die schade opliep. Apple ging onlangs akkoord met een schikking van 50 miljoen dollar.
Honderden dollars per klant
De deal is nog niet rond. De rechtbank moet de schikking goedkeuren. Krijgt de deal groen licht, dan verwachten de aanklagers een vergoeding van tot 390 dollar voor klanten die meerdere toetsenborden vervingen; 125 dollar voor klanten met een enkel toetsenbord en 50 dollar voor klanten die de toetsen lieten repareren.
Na de lancering van het toetsenbord startte Apple meerdere supportcampagnes voor gebruikers met defecte toetsen. Daarmee sneed de techgigant zichzelf in de vingers. Achteraf maken de campagnes het duidelijk dat Apple op de hoogte was van het probleem en de toetsenborden alsnog verkocht.