Philips is niet meer de marktleider op het gebied van flatscreens in Nederland. Het Zuid-Koreaans elektronicaconcern Samsung verkoopt veel meer, aldus een onderzoek van GfK.
Sinds de zomer is het marktaandeel van Philips met ruim drie procent gedaald. Philips is altijd marktleider geweest in Nederland, wanneer het om televisies ging. Het marktaandeel van Samsung is in de afgelopen periode gestegen naar ruim negenentwintig procent. Sony en LG staan op nummer drie en vier.
Het gaat vooral om de verkoop van lcd-schermen, deze bestrijken ongeveer 95 procent van de markt. "Wij durven nu hardop te zeggen dat we marktleider zijn", aldus marketingmanager Raymond Mesterom van Samsung Electronics Benelux.
Philips gaat zich nu meer richten op televisies met extra verlichting, of televisies die een betere beleving geven, want Philips kan niet meer tegen de Aziatische producenten opboksen. Het bedrijf behaalt daardoor in Nederland nog wel de meeste omzet met platte tv’s, merkt een woordvoerster van Philips op.