De Consumentenbond diende onlangs een klacht in bij de Reclame Code Commissie over reclame voor de iPhone van T-Mobile waarin beweert wordt dat het toestel de klant slechts 1 euro kost. Volgens de Consumentenbond is dit misleidende reclame.
De Reclame Code Commissie (RCC) stelde de Consumentenbond gisteren in het gelijk. Volgens het RCC zijn bedrijven, winkeliers en fabrikanten verplicht om in reclames, folders en advertenties duidelijk te maken wat de uiteindelijke prijs van de aanbieding is. Dat is het bedrag dat de consument aan de kassa of via de acceptgiro betaalt, dus inclusief alle onvermijdbare en essentiële kosten.
De klacht van de Consumentenbond komt voort uit een reclamefolder van T-Mobile waarin de iPhone 3G voor ‘slechts’ 1 euro aangeboden werd. Volgens de bond kwamen hier nog extra kosten zoals aansluitkosten bij en werd ook niet vermeld dat een tweejarig contract bij de aanbieding hoorde. Daarnaast zou niet duidelijk geweest zijn dat de prijs van 1 euro alleen voor het toestel met de kleinste opslagcapaciteit gold.
Reden temeer voor de Consumentenbond om dit aan te kaarten bij de Reclame Code Commissie. "Het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile was misleidend en daardoor oneerlijke reclame", zo stelt de Commissie. Daarnaast stelt men dat ook alle voor de consument belangrijke eigenschappen van het toestel in de reclame of folder vermeld moeten worden. Het is volgens het RCC niet voldoende om de kosten en eigenschappen alleen op de website te vermelden en daarnaar te verwijzen.
De Consumentenbond roept alle telecomaanbieders op de aansluitkosten en alle andere bijkomende kosten voortaan duidelijk en expliciet in advertenties en folders te vermelden. "Consumenten hebben die essentiële informatie nodig bij het maken van een weloverwogen aankoopbeslissing", aldus de Consumentenbond.