De winkels van Albert Heijn hebben binnenkort mogelijk niet meer te kampen met leveringsproblemen. In sorteercentrum de Pijnacker wordt er getest met een nieuw leveringssysteem.
"De klant zit aan de knoppen", aldus logistiek directeur Tony Vendrig. "Elke vijf minuten bekijken we de transactiegegevens van alle kassa’s van de winkels. Dat gaat direct naar het bevoorradingssysteem. Dus wat er vandaag verkocht wordt, wordt morgen weer geleverd." Albert Heijn filialen hoeven dus zelf niets meer te bestellen.
In het distributiecentrrum gebeurt veel automatisch. De systemen registreren bijvoorbeeld automatisch hoeveel ze moeten hebben van iets. Dit kunnen ze er zelf ‘afpakken’ en het vervolgens naar de containers brengen. Het vullen van de containers gebeurt nog wel handmatig. Het automatisch afpakken van de producten gebeurt bij één derde van de producten.

Een snelle levering en bevoorrading van de producten is een must zegt Albert Heijn: "Klanten verwachten inmiddels van ons dat we een dag voor kerst nog alles in de supermarkten hebben", verklaart directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn. "Vroeger gingen mensen al twee weken van te voren naar de supermarkt om op tijd bepaalde producten in huis te hebben."
De meest recente leveringsproblemen van Albert Heijn dateren van eind mei dit jaar, deze werden toen veroorzaakt door wisselende winkeldagen. Het was toen mooi weer. "Het is soms moeilijk te voorspellen wanneer mensen naar de supermarkt komen om hun boodschappen te doen", aldus Vendrig. Het nieuwe systeem kan deze dingen zelf inschatten, zodat er van te voren meer producten naar het filiaal komen.