In het derde kwartaal van dit jaar waren ongeveer vier van de tien verkochte mobieltjes Nokia-exemplaren. De Finse mobieltjesmaker verkocht wereldwijd 111,7 miljoen stuks, dat is 10,8 procent meer dan de 100,8 miljoen verkochte stuks in het tweede kwartaal.
"Deze goede cijfers zijn te danken aan Nokia’s marktstrategie, die goed inspeelt op de stijgende vraag naar zakelijke oplossingen met multimedia functionaliteit", aldus iSuppli-analist Tina Teng. "Het aantal verkochte mobieltjes met multimedia- en smartphone-functionaliteit lag 53,8 procent hoger dan dezelfde periode in 2006".
Nokia’s sterke resultaten maakten deel uit van een algemene en wereldwijde stijging van de verkoop van mobieltjes in het derde kwartaal. De markt nam in het tweede kwartaal toe met 6,4 procent naar 266 miljoen stuks. Vergeleken met 2006 zien we een stijging van 15,4 procent, toen werden 245,3 miljoen stuks verkocht.
Enige uitzondering op de goede verkoopcijfers van Nokia is Amerika. In Zuid-Amerika verkocht Nokia liefst 12,7 procent minder mobieltjes, terwijl de verkoop in Noord-Amerika met 1,6 procent afnam.
Ook de resultaten van andere fabrikanten van de top 5 waren goed, zo verkocht Samsung 13,9 procent meer mobieltjes. Motorola deed het daarentegen wat minder en zag haar cijfers met slechts 2,8 procent toenemen. De top vijf wordt afgerond door Sony Ericcson en LG Electronics die respectievelijk 4 procent en 14,7 procent meer verkochten.