Volgens de Consumentenbond zijn de reclamefolders van flatscreen tv’s vaak verwarrend, onvolledig of zelfs incorrect, dat is gebleken uit een inventarisatie. De Consumentenbond heeft zelfs aan een tweetal winkelketens een correctie gevraagd, omdat de folder niet klopt. Het is nog niet bekend of dit ook al is gebeurd.
Doordat het WK in HD kwaliteit wordt uitgezonden worden de consumenten nu bestookt met reclamefolders over platte tv’s die HD-ready zouden zijn. Volgens de Consumentenbond zouden de folders incorrect zijn omdat ze het HD-ready logo gebruiken bij tv-toestellen die dat helemaal niet zijn. Daarnaast zouden ze onvolledig zijn omdat ze aangeven dat tv-toestellen HD-ready zijn, maar dan onvoldoende toelichten om dat na te kunnen kijken. Dus als ze het logo gebruiken, kan je niet nakijken of het toestel dan ook daadwerkelijk geschikt is voor HD, zonder dat je zelf gaat zoeken naar informatie. Als laatste zouden de advertenties verwarrend zijn omdat ze termen gebruiken voor de tv’s die lijken op HD-ready. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
De Consumentenbond had eerder al de MediaMarkt gevraagd om haar reclame te veranderen, omdat deze niet zou kloppen. Ook vindt de bond dat de mensen die al een tv hebben gekocht de mogelijkheid moeten krijgen om hun geld terug te krijgen of een ander toestel te kunnen kiezen waar HD-ready wel op zit. De Block heeft hier al positief op gereageerd.
De bond heeft inmiddels met het bedrijf EICTA contact opgenomen. Dit bedrijf geeft het HD-ready logo uit aan de tv-toestellen die dat ook daadwerkelijk ondersteunen. De bond heeft gevraagd om een lijst van beeldschermen die echt HD-ready zijn, zodat de bond dit kan controleren.
Verder komt de Consumentenbond nog met een tip voor de consument om niet op het logo te letten, maar voordat je het scherm aanschaft eerst zelf bij de fabrikant na te vragen of de televisie ook daadwerkelijk HD-ready is. De bond vind een tv niet een alledaagse aankoop, dus mensen moet zich daarom goed voorbereiden op de aanschaf.