2min Devices

Microsoft geeft details GUI van Longhorn

Eigenlijk komt Longhorn pas in 2006 uit, maar toch komen er steeds meer details vrij. Op de WinHEC, daar stippelen Microsoft en hardwarefabrikanten hun toekomst uit, werd duidelijk dat de grafische schil kan verschillen. Het ligt namelijk aan de kracht van de videokaart.

Eigenlijk is dat niet nieuw, Windows XP bevat namelijk al een vrolijk gekleurde gebruikersinterface die hogere eisen stelt aan grafische kaarten. Die mensen die dat lelijk vinden of een oudere videokaart hebben, kunnen terug schakelen naar de oude ‘look’.

Er zitten echter wel grote verschillen in Longhorn. Er komen drie levels in kwaliteit. Zo heb je Classic à la Windows 2000, Aero en Aero Glass, die alle effecten bevat.

De mensen die Aero willen gebruiken, moeten minstens beschikken over een AGP 4X videokaart met DirectX 9 en ondersteuning in Longhorn. Veel computers voldoen nu aan deze eisen, maar Longhorn moet uiteindelijk ook in het bedrijfsleven terechtkomen. Daar zijn de PC’s meestal een stuk minder goed uitgerust.

Microsoft verwacht wel dat de meeste computers in 2006 Aero en Aero Glass kunnen draaien. Het is geen holle eye candy, aldus productmanager Greg Sullivan van Microsoft.

"Wie straks mogelijk een terrabyte aan lokale opslag heeft, hecht belang aan een heldere manier om deze gegevens te interpreteren en te gebruiken. We gebruiken geen 3D binnen de Windows-omgeving omdat het koel is", stelt Sullivan. Daar voegt hij met een knipoog aan toe: "Al is het natuurlijk koel."

Microsoft geeft details GUI van Longhorn
Bron:ZDnet.nl