Softwarefabrikant Roxio staat op het punt om de online muziekdienst Pressplay over te nemen van de platen maatschappijen Universal en Sony. De door de labels opgezette muziekdienst zal dan mogelijk onder de naam Napster verder gaan, daar Roxio de rechten op die naam bezit.
Roxio heeft vorig jaar de inboedel gekocht van de controversiële muziekdienst Napster. De maker van software voor het branden van cd’s nam zowel de naam als de achterliggende technologie over. Napster-oprichter Shawn Fannings is als consultant aan Roxio verbonden. Roxio zou ongeveer 30 miljoen dollar hebben geboden voor de slechtlopende Pressplay dienst. Het bedrijf maakte al eerder bekend nog dit jaar een nieuwe muziekdienst onder de naam Napster te lanceren.
De door de twee muziekgiganten opgerichte muziekdienst zou dus uiteindelijk verder kunnen gaan onder het eens zo gehate Napsterlabel. De muziekindustrie heeft er immers alles aan gedaan om de populaire Napsterdienst uit de lucht te krijgen. In juli 2001 slaagde de muziekindustrie daarin na diverse rechtszaken over het schenden van auteursrechten. Pressplay is een samenwerkingsverband van Universal Music en Sony Music. Afgelopen maart maakte de twee bedrijven bekend 30 miljoen dollar verlies te hebben geleden op de muziekdienst.