Facebook dumpte nieuw ontwerp vanwege oude computers

Het grote herontwerp van Facebook, dat maart 2013 werd gepresenteerd maar nooit op grote schaal werd uitgerold, werd vanwege oude computers in de ban gedaan. Op oudere systemen presteerde de nieuwe layout niet goed, zo meldt Julie Zhuo van Facebook.

Het nieuwe uiterlijk van het sociale netwerk werd groots aangekondigd, maar vond nooit doorgang tot de massa. Facebook rolde onlangs wel een nieuwe layout uit, maar deze wijziging was een stuk minder ingrijpend.

Dustin Curtis, een UX-ontwerper en eigenaar van Svbtle, heeft vanuit verschillende richtingen gehoord dat uit tests bleek dat mensen minder tijd op bepaalde pagina’s besteedden. Dat zou voor Facebook leiden tot een grote terugval in inkomsten omdat er minder advertenties getoond worden.

Volgens Julie Zhou, ontwerp-directeur van Facebook, hebben die bronnen het mis. Facebook heeft ervoor gekozen om het nieuwe ontwerp te schrappen omdat het niet goed samenwerkte met oudere en goedkope hardware.

"Hoewel ikzelf een groot scherm met een hoge resolutie heb, zijn er veel mensen die het doen met kleinere displays. Het nieuwe ontwerp werkte voor hen niet goed. Voor hen was de site moeilijker te gebruiken." Volgens Zhou was het nieuwe ontwerp positief geweest voor Facebook’s inkomsten, "maar dat mag geen reden zijn om een slechter ontwerp uit te rollen."