Samsung haalt hard uit naar de reclamecampagne voor de Nokia Lumia. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf zegt dat Nokia op een ‘onethische’ manier de nieuwe toestellen aanprijst. Aanleiding voor deze uitspraak is een video die op internet is verschenen waarin de Lumia 800 korte metten maakt met een toestel van Samsung.
Een medewerker van Nokia India vroeg willekeurige voorbijgangers of zij wilden meedoen aan een kleine wedstrijd. Hen werd gevraagd of zij een foto konden maken, een persoon in deze foto konden taggen en deze vervolgens konden uploaden naar Facebook. In verreweg de meeste gevallen was de Lumia 800 sneller met het uitvoeren van deze taken. Na afloop kregen deelnemers een bord in handen geduwd met daarop de tekst "My phone just got blown away by the Nokia Lumia".
In één van de video’s is duidelijk te zien dat de deelnemer een Samsung-toestel vasthoudt. En daar is het Zuid-Koreaanse bedrijf uiteraard niet blij mee. Een woordvoerder van Samsung India noemde de reclamecampagne "duidelijk onethisch". Nokia zegt zich hier niet van bewust te zijn. "De Lumia 800 kwam in 84 procent van de 104 uitdagingen als winnaar uit de bus. Deze uitdaging is niet in het leven geroepen om zich te richten op de concurrentie, maar om de mogelijkheden met social media te benadrukken", aldus marketing director bij Nokia India Viral Oza.
Onlangs organiseerde Microsoft de "Smoked by Windows Phone"-wedstrijd. Daarbij kregen deelnemers de opdracht om de weersvoorspelling in twee Amerikaanse steden op te roepen. Als de deelnemer de uitdaging won kreeg hij een nieuwe laptop en smartphone.
Toen bleek dat een kandidaat de opdracht sneller uitvoerde dan de Microsoft-medewerker, kreeg hij te horen dat de wedstrijd niet volgens de regels was verlopen. Daarom had hij geen recht op zijn welverdiende prijs. Toen de deelnemer de publiciteit opzocht koos Microsoft eieren voor haar geld en overhandigde het bedrijf de kandidaat alsnog zijn prijzen.
Overigens lanceerde Samsung in februari een vergelijkbare wedstrijd met de Samsung Street Challenge. Met de wedstrijd wilde het Zuid-Koreaanse bedrijf laten zien wat de mogelijkheden van de Samsung Galaxy Note en hoe snel het toestel is.