Het marktaandeel van webbrowser Google Chrome is voor de tweede maand op rij teruggelopen en lijkt hierdoor te stagneren. In de afgelopen jaren zag Google het aandeel steeds stijgen, tot in januari een daling van 0,2 procent plaatsvond en het in februari nog eens met 0,05 procent zakte.
Deze cijfers zijn afkomstig van statistiekenverzamelaar Net Applications. De daling lijkt niet veel voor te stellen, maar in de maanden daarvoor steeg het vrijwel altijd met minimaal 0,5 procent per maand. Op dit moment staat het aandeel op 18,9 procent. Firefox en Safari lijken te profiteren van het dalen van Chrome. Firefox steeg met een procent naar 20,9 en Safari ging van 4,9 procent naar 5,2 procent. Internet Explorer schommelt de laatste maanden tussen de 51 en 52 procent en is nog altijd de grootste webbrowser met zijn huidige 52,8 procent.
Een tweede meetbedrijf, Statcounter, verzamelt gegevens aan de hand van de hoeveelheid internetverkeer en komt met een andere uitslag. Met 35,8 procent is Internet Explorer ook hier de grootste, maar ligt het percentage aanzienlijk lager. Google Chrome zit in dit onderzoek nog wel in een stijgende lijn en staat op 29,8 procent. Firefox sluit de top drie met 24,8 procent.
In Europa is de strijd heviger. Internet Explorer en Firefox leiden de markt met beide 30,6 procent. Google volgt met 27,9% waar het een half jaar geleden nog 22 procent was.