Flinke stijging reclameprijzen Facebook

Adverteerders op Facebook hebben de afgelopen maanden een flink hogere rekening gekregen. Het ziet er voor hen helaas niet uit dat Facebook op korte termijn de advertentieprijzen zal verlagen.

Flinke stijging reclameprijzen Facebook Dat constateert marketingbureau TBG Digital. Volgens het bedrijf sluizen grote merken hun tv-budgetten door naar Facebook om daar te adverteren. Door de toegenomen vraag naar reclameruimte stijgen de advertentieprijzen.

In de afgelopen drie maanden is de prijs voor een reclameklik (cost per click of CPC) met 74 procent gestegen. De prijs per duizend views (cost per mille of CPM) is in Duitsland, Frankrijk en Engeland met 45 procent toegenomen.

Wat adverteerders op Facebook betalen is afhankelijk van de wijze van reclame voeren. Als bedrijven zich specifiek richten op de locatie, leeftijd of interesses van potentiële klanten, dan betalen ze een hoger startbedrag. Algemene, niet-specifiek gerichte reclame is een stuk goedkoper, omdat de adverteerder niet zeker weet of hij op deze manier zijn doelgroep bereikt. Als er meerdere adverteerders zijn die dezelfde reclameruimte willen gebruiken, ontstaat er een veiling. De hoogste bieder mag dan de reclameruimte gebruiken om te adverteren.

Facebook is voor veel adverteerders een zeer aantrekkelijk platform om te adverteren. Facebook heeft meer dan 750 miljoen profielen op zijn website en maandelijks melden zich ongeveer 20 miljoen nieuwe mensen aan. Daarnaast is Facebook de best bezochte website ter wereld met 880 miljoen unieke bezoekers per maand. Op zich dus niet heel verwonderlijk dat de advertentieprijzen de laatste tijd zijn gestegen.

Bron:Emerce