Het klinkt misschien wat ongeloofwaardig, maar Facebook vormt een grotere bedreiging voor de zoekmachinegigant Google dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Met zijn ledenbestand zou Facebook een zoekmachine kunnen lanceren die betere, nauwkeurige resultaten weergeeft dan de zoekmachine van Google.
Dat zegt Ben Elowitz, de oprichter en CEO van Wetpaint.com, op de website TechCrunch.
Google is groot geworden dankzij zijn zoekalgoritme, dat Google continu aanpast en verbetert. Dit zoekalgoritme levert nog steeds goede zoekresultaten op voor gebruikers.
Facebook beschikt over een database van meer dan 700 miljoen leden die altijd actueel en up-to-date is. Mocht Facebook besluiten om het gedrag en de wensen van al zijn gebruikers in kaart brengen en een zoekmachine te lanceren, dan zouden de zoekresultaten toegespitst kunnen worden op specifieke individuen. Dit zou tevens een geweldige mogelijkheid zijn voor bedrijven die middels SEA adverteren, omdat Facebook met haar databestand gerichte advertenties kan weergeven bij specifieke personen.
In feite, zo betoogt Elowitz, ‘graaft’ Google in het verleden om met zoekresultaten te komen. Google verzameld links en webpagina’s die door auteurs en uitgevers zijn achtergelaten. Google analyseert deze pagina’s mijn zijn algoritmes en kijkt vervolgens wie en hoe vaak er naar wordt gezocht.
Facebook daarentegen graaft niet in het verleden, maar kijkt vooruit, naar het hier en nu. Met zijn databestand doet Facebook geen gok waar gebruikers mogelijk in geïnteresseerd in zijn. Facebook kan met vrij grote zekerheid vaststellen waar consumenten op dat moment daadwerkelijk belangstelling voor hebben. Facebook weet, beter dan Google, te vertellen in welke producten, diensten en pagina’s gebruikers geïnteresseerd zijn. En dat is een groot verschil met Google, een verschil waarmee Google wel eens ‘out of business’ zou kunnen gaan volgens Elowitz. Facebook weet dit voornamelijk beter te voorspellen doordat gebruikers veelvuldig gebruik maken van de Vind ik leuk knop op de diverse websites.
Google heeft nog vele andere producten op de markt dan alleen de zoekmachine. Maar deze dreiging van Facebook raakt Google wel in het hart, zo besluit Elowitz in zijn blog. Google inkomsten komen namelijk voornamelijk uit de advertenties welke rond de zoekresultaten zijn geplaatst. Google probeert wel iets terug te doen met de nieuwe Google +1 knop, maar volgens Elowitz, zal alleen deze +1 knop Google niet gaan redden, ze moeten met iets meer komen.
Google versus Facebook is niet langer een strijd van Goliath versus David, maar een strijd der Titanen. De tijd zal ons leren wie als overwinnaar uit de bus zal komen.