Twitter raadt ontwikkeling van nieuwe clients af

Twitter raadt ontwikkelaars af om nog Twitter clients te ontwikkelen die hetzelfde zijn of doen als Twitters eigen client. Dit heeft het bedrijf in een mailing aan ontwikkelaars laten weten. Volgens Twitter doen de vele verschillende clients afbreuk aan de gebruikerservaring en Twitter wil dit met nieuwe voorschriften dan ook tegen gaan.

Twitter raadt ontwikkeling van nieuwe clients afAfgelopen jaar maakte Twitter een enorme groei door en steeg van 48 miljoen naar 140 miljoen tweets per dag en daarom is Twitter volgens eigen zeggen een ontzettend interessant platform voor ontwikkelaars. Gebruikers bezoeken Twitter vaak meerdere keren per dag en met een ongekende hoeveelheid gebruikers is de gebruikerservaring belangrijker dan ooit.

Om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden heeft Twitter zelf een aantal officiële clients ontwikkeld. Zo heeft Twitter zelf officiële clients ontwikkeld voor Apple producten, Android en Windows Phone. Daarnaast werkte het bedrijf samen met RIM aan de client Twitter for BlackBerry. Volgens Twitter heeft dit ertoe geleid dat de vijf meest gebruikte Twitter clients die van Twitter zelf zijn en niet langer van derden.

Uit onderzoek van Twitter zelf is gebleken dat gebruikers vaak verward raken bij gebruik van andere clients die niet voldoen aan de voorschriften die Twitter heeft opgesteld. Zo bestaan er clients die hun eigen variant hebben op suggested users, trends en andere data streams. Door deze clients zouden gebruikers in de war raken en zou dit afbreuk doen aan de algemene Twitter ervaring.

Om deze reden heeft Twitter zijn Terms of Service aangepast. Twitter raadt het nu dan ook sterk af om nieuwe clients te ontwikkelen. Ook laat Twitter weten dan bestaande applicaties zullen blijven bestaan en werken maar er wel stevig overleg is geweest met de bedrijven achter populaire Twitter clients. Twitter gaat er ook streng op controleren dat bedrijven zich ook aan de hoge eisen van Twitter houden. Eerder dit jaar blokkeerde Twitter al twee applicaties omdat de bedrijven achter de applicaties zich niet hielden aan de voorwaarden van Twitter. De bedrijven moesten noodgedwongen aanpassingen doorvoeren, waarna de blokkade weer werd opgeheven.

Bron:Twitter Support