Na maanden van release candidates en beta’s is het vandaag dan eindelijk zover. Adobe heeft een nieuwe versie uitgebracht van haar flashplayer. De grootste wijzigingen in de flashplayer zijn technisch maar wel degelijk merkbaar voor alle gebruikers.
Adobe heeft het nu eindelijk voor elkaar gekregen om fatsoenlijk hardware ondersteuning in te bouwen in haar flashplayer. Dit zorgt ervoor dat niet de complete flashanimatie met de CPU geladen moet worden maar dat de GPU van de videokaart de grootste taak krijgt, die is hier uiteindelijk ook voor bedoelt. Eindelijk zijn we verlost van browser schermen die 100% CPU eten omdat er teveel flashanimaties in een webpagina zitten.
Voorlopig is er alleen in de Windows release van de flashplayer hardware acceleratie ingebouwd, de gebruikers van Mac OS X zullen ook nog aan de beurt komen alleen zal dit nog even op zich laten wachten. Apple heeft namelijk pas enkele weken geleden de benodigde API’s openbaar gemaakt om hardware ondersteuning te bieden aan Flash. De verwachting is dan ook niet dat hardware acceleratie op zeer korte termijn zal volgen voor Mac OS X.
De nieuwe Flash 10.1 versie van Android is nog niet voltooid, wel is er een 2e beta uitgekomen voor Android. Adobe wil op dit moment nog niets los laten over een mogelijke releasedatum, nog even afwachten dus.