Google voelt nog geen hete adem in de nek

Eric Schmidt, topman bij Google, laat weten dat het bedrijf niet echt onder de indruk is van Microsofts nieuwste poging om de concurrentie aan te gaan met Google. Dat laat de topman weten in een interview met Fox Business.

Eric Schmidt stelt: "Dit is niet hun eerste poging, Microsoft probeert dit ieder jaar opnieuw." Dat is de reactie die de topman van Google overheeft voor Microsoft Bing. De nieuwe zoekmachine die de afgelopen tijd, en de aankomende tijd, met veel bombarie gelanceerd gaat worden. Bing moet Windows Live Search gaan vervangen, die nooit echt succesvol is geworden.

Het grote advertentie-project van Microsoft maakt Google niet bang. Microsoft probeert door veel reclame en grote advertentie-projecten bezoekers naar Bing te krijgen, maar Google stelt op voorhand al dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. "Succes koop je niet met advertenties. Je verdient het bezoeker per bezoeker," aldus Schmidt.

Bing doet het volgens de statistieken toch redelijk goed, zeker als nagegaan wordt de zoekmachine net enkele weken online staat. Het huidige marktaandeel bedraagt ongeveer 16,4 procent, waarmee Yahoo! bijvoorbeeld al voorbij gestreefd is. Deze cijfers kwamen tot stand door alle zoekopdrachten, op elke zoekmachine te registreren en hiervan de percentages te berekenen.

Google voelt nog geen hete adem in de nek

Google doet het al jaren goed, in Europa scoort de gigant structureel boven de negentig procent. In Amerika doet het bedrijf het wat minder, maar nog mag er niet geklaagd worden. Er wordt steeds tussen de zeventig en tachtig procent marktaandeel gescoord. Google zegt dat Bing hier de komende tijd in ieder geval niet overheen gaat: "Het gaat bij ons om samenhang, een frisse uitstraling, schaal en grootte. Het is moeilijk voor Microsoft om dat te kopiëren."

Bron:Elsevier