Binnenkort cosmetische ingreep Marktplaats

Voor de eerste keer sinds de lancering van Markplaats gaan er wijzigingen plaatsvinden aan de layout van Nederlands grootste digitale rommelmarkt.

Binnenkort cosmetische ingreep MarktplaatsPopulaire rubrieken zoals auto’s en kinderkleding krijgen een prominentere plaats op de voorpagina van de site. Als bezoeker krijg je een overzicht van onlangs bekeken advertenties en aanbevelingen op basis van vergelijkbare opjecten.

"We willen de voorpagina leuker en verrassender maken", zegt operationeel directeur Martin Kroon van Marktplaats.nl, sinds 2004 een onderdeel van de Amerikaanse webveiling eBay. "We willen laten zien dat er méér is dan alleen maar tweedehands spullen."

Het laatste jaar zijn vooral rubrieken als diensten in opmars. Het aantal advertenties in deze rubriek is vorig jaar verzesvoudigd tot 150.000 advertenties.

Ook de rubriek auto’s is zeer populair. Momenteel staan er 130.000 occasions te koop, maar ook nieuwe wagens. "20 tot 25 procent van de advertenties wordt door dealers geplaatst. Die beschikken op die manier over een extra etalage", aldus Kroon.

Uit een onderzoek is gebleken dat maar weinig mensen echt gebruik maken van de voorpagina. Veel mensen zoeken zeer gericht op de site. "Iedereen zoekt of heel gericht of struint door een enkele rubriek", zegt Kroon.

De afgelopen jaren heeft Marktplaats een stormachtige groei doorgemaakt. In september 2003 kwamen er maandelijks één miljoen advertenties bij, nu ligt dat aantal op 5,5 miljoen.

Momenteel zijn vooral de Smurfen van Albert Heijn populair, maar in januari werd de rubriek ansichtkaarten het meest bezocht. "We kunnen geen trends voorspellen. We kunnen wel goed laten zien wat de Nederlanders bezighoudt," aldus Kroon.

Binnenkort cosmetische ingreep Marktplaats
Marcel Kroon presenteert nieuwe Marktplaats[/sub]
Bron:De Volkskrant