Vertrouwen in online betalen nog niet optimaal

Het aantal aankopen die via internet betaald worden stijgt geleidelijk. Toch zijn er nog veel mensen die het betalen via internet nog niet vertrouwen, als het aan Thuiswinkel.org ligt komt daar snel verandering in.

Vertrouwen in online betalen nog niet optimaalNog ongeveer 3,5 tot 4 miljoen mensen durft nog niet via internet betalingen uit te voeren. De grootste zorg voor consumenten is dat er niet zorgvuldig om zou worden gegaan met de persoonlijke gegevens. Thuiswinkeliers zijn juist bang dat ze niet betaald krijgen voor hun producten. Toch werd er vorig jaar voor zo’n 4 miljard euro aan producten betaald via internet.

Thuiswinkel heeft in zijn “Position paper 2008” zo’n tien tips en doelstellingen gezet waardoor consumenten en thuiswinkeliers een beter gevoel zouden moeten krijgen over het online betalen. Zo zou er een Europese versie van de betaalmethode iDEAL moeten komen, dan kunnen mensen buiten Nederland ook in Nederland online aankopen doen. Tevens zou er voor kleine betalingen een nieuwe methode, onafhankelijk van welke bank de klant zit, moeten komen. Tot slot zou het ook mogelijk moeten zijn om een online incassomachtiging te geven binnen Europa.

Voor de thuiswinkeliers zou er een algemeen meldpunt voor internetfraude moeten komen. Zo zouden ze beter beschermd zijn tegen fraude. Vooral fraude met creditcards komt vaak voor, dit zou hiermee verleden tijd moeten worden.

Bron:Automatisering Gids