Google heeft vorige week laten weten dat het nieuwe stappen zal ondernemen tegen de opkomende trend van ‘domain tasting’. Bij het zogenaamde domeinproeven wordt misbruik gemaakt van de vijf dagen lange periode die gebruikers toelaat om hun domein te annuleren of aan te passen na aankoop.
Door het automatiseren van de registratieprocessen is het domeinproeven voor bepaalde mensen financieel erg interessant geworden. Zij kunnen een horde domeinnamen uitproberen, die ze allemaal voorzien van advertenties. Vooral Googles AdSense-advertentiesoftware is hierbij erg populair. De proevers kunnen op die manier grote bedragen binnenhalen aan reclame-inkomsten, doordat zij een groot aantal domeinen tot hun beschikking hebben, die ze niet meteen hoeven te betalen. Bovendien kunnen zij na die vijf dagen de minst interessante domeinen annuleren en de interessantste houden.
Er wordt nu vermoed dat Google van plan is om haar advertentiesoftware enkel ter beschikking te stellen van domeinen die langer dan vijf dagen bestaan, maar dat is nog niet officieel bevestigd. Wel is zeker dat Google zal uitkijken voor domeinnamen die verschillende keren geregistreerd en geannuleerd zijn binnen een periode van vijf dagen. Deze domeinen komen dan op een zwarte lijst en worden pas terug beschikbaar voor AdSense wanneer deze definitief betaald zijn.