Microsoft kaffert Google’s YouTube uit

In de clash tussen Microsoft en Google, heeft eerstgenoemde zich vernietigend uitgelaten over Google’s YouTube. Microsoft stelt dat het zelf een veel groter verantwoordelijkheidsgevoel heeft en het bovendien geen misbruik maakt van de mazen in de auteursrechtenwet.

Microsoft kaffert Google’s YouTube uitThomas Rubin, één van Microsofts belangrijkste copyright-raadgevers, zegt dat Soapbox bedoeld is om in harmonie samen te werken met de eigenaars van de auteursrechten, en dat in tegenstelling tot YouTube. Dat Microsoft goede vrienden wil blijven met auteursrechteneigenaars is niet uit de lucht gegrepen, want haar Soapbox maakt gebruik van de Audible Magic-filter. Die filter is in staat video’s te herkennen die beschermd zijn door copyright en de software kan die video’s dan ook wegfilteren van Microsoft videoportaal.

In een sneer naar Youtube stelde Rubin ook nog dat Microsoft "gezocht zou kunnen hebben naar mazen in de DMCA, maar dat het niets zou doen om de belangen van de media-industrie in gevaar te brengen". De DMCA is een controversiële wet, goedgekeurd in 1998 om digitale inbreuk op de auteurswet tegen te gaan. Denk hierbij vooraal aan de verspreiding van illegale software, muziek en films via het internet.

Google reageerde kort en krachtig op de aantijging door aan te halen dat ze een goede relatie hebben met honderden videomakers. De auteur van het originele artikel haalde ook nog even fijntjes aan dat het niet zo verwonderlijk is dat Microsoft copyright-vriendelijker is. Microsoft haalt namelijk al haar winst uit de verkoop van met auteursrechten beschermde software, terwijl Google’s belangrijkste bron van inkomst het verkopen van advertentieruimte is.

Bron:C|Net