Volgens Microsoft topman Bill Gates heeft het internet binnen vijf jaar vrijwel alle taken van de televisie overgenomen. Die overgang zal bespoedigd worden doordat er in de komende jaren veel online video content ontwikkeld zal worden en PC’s en TV’s samengevoegd gaan worden tot één apparaat.
"Ik ben verrast door het feit dat mensen niet inzien dat we over vijf jaar zullen lachen om de televisie zoals we die nu kennen", aldus Gates in een toespraak op het World Economic Forum. Gates voorspelt dat meer en meer mensen in de komende jaren de flexibiliteit van internetvideo en -televisie zullen omarmen en de televisie met vaste programmering en reclames links zullen laten liggen.
"Sommige zaken, zoals verkiezingen of de Olympische spelen, geven duidelijk aan dat de televisie verschrikkelijk is. Je moet wachten totdat de commentator gaat praten over zaken die jij wilt horen en je moet kijken op het moment dat het uitgezonden wordt. Internet is in dat soort zaken superieur", aldus Gates.
Internetvideo heeft met websites als YouTube en webwinkels als iTunes de laatste jaren een sprong voorwaarts gemaakt en ervoor gezorgd dat jongeren steeds minder televisie gaan kijken. Feit is nog wel dat de samensmelting van televisie en internet nog lang niet voltooid is en dus de komende jaren nog vorm moet krijgen.
Gates liet weten dat een aantal grote telefoniebedrijven bezig is met een infrastructuur op te zetten die deze toename in de hoeveelheid data in goede banen moet gaan leiden en dat televisiekijken meer op de persoon gericht moet worden.
Dat betekent ook dat advertenties en reclames meer en meer afgestemd gaan worden op de kijker zelf. Volgens Chad Hurley, mede-oprichter van YouTube, zal er binnenkort getest gaan worden met reclame die afgestemd is op de kijker. Het bedrijf hoopt met de ervaringen van gebruikers en adverteerders tot een advertentiemodel te kunnen komen, dat voor beide partijen aanvaardbaar is.