Red Steel werd voor het eerst publiekelijk getoond op de E3 beurs eerder dit jaar. Het is een game voor de Nintendo Wii die zoveel mogelijk gebruik probeert te maken van de nieuwe mogelijkheden die de Wiimote te bieden heeft. Zo kan je je controller als een geweer gebruiken of als een samuraizwaard. Echter waren er bij dit laatste veel twijfels.
Toen op de persconferentie van Nintendo op E3 2006 bekendgemaakt werd dat je met de Wiimote zal kunnen zwaardvechten in Red Steel, raakte het publiek helemaal opgewonden. Echter was er heel wat kritiek toen men deze game op de beurs zelf speelde ,omdat de bewegingen die je maakte met de Wiimote niet één op één werden omgezet in de game. De demoversie op de beursvloer registreerde slechts een handvol voorgeprogrammeerde bewegingen, dit wekte veel teleurstellende gevoelens op bij de fans. Ook de graphics vielen serieus tegen, meer dan GameCube graphics zat er niet in.
De voorbije maanden is uit verscheidene interviews met developers die aan Red Steel werken gebleken dat de E3 demo in slechts één maand tijd in elkaar gestoken is en dat daarom de graphics een lage prioriteit kregen. Maar Ubisoft (de uitgever van Red Steel) had enige tijd geleden ook al toegegeven dat het erg moeilijk was om de bewegingen gemaakt door de Wiimote één op één om te zetten naar de game en dat het waarschijnlijk was dat dit niet meer gerealiseerd zou worden. Op de Leipzig Game Convention 2006 was Red Steel ook achter gesloten deuren speelbaar voor de pers en daar kon men al duidelijk een grote verbetering in graphics waarnemen, vooral op het gebied van lichteffecten. Maar er was nog geen sprake van perfecte omzetting van je bewegingen met de Wiimote naar de game.
Ook het online magazine Nintendo-Lan.de was aanwezig op de LGC2006 en zij hadden de kans om een interview te houden met Ubisoft. Hierin werden twee opmerkelijke dingen onthuld die van Red Steel een top game kunnen maken volgens mij. Het team achter Red Steel zal het controller schema helemaal opnieuw maken zodat het mogelijk is om te swingen met de Wiimote alsof het een echt zwaard was. Het tweede belangrijke nieuwtje is dat er helemaal geen laadtijden zullen zijn in Red Steel door hun "smart streaming techniques". Ik beschouw dit niet als een gerucht omdat Nintendo er tenslotte ook al in geslaagd is om je zwaardbewegingen met de Wiimote één op één om te zetten bij The Legend of Zelda: Twilight Princess.
Hieronder enkele screenshots van de verbeterde graphics van Red Steel:
