Meer dan 3 miljoen Nederlanders handelen online

Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben in de afgelopen twee jaar gehandeld in tweedehands artikelen via een online koop- en verkoopsite. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Heliview, in opdracht van Marktplaats.nl, die het gebruik van online koop- en verkoopsites over de afgelopen twee jaar heeft onderzocht.

De respondenten gaven als redenen om spullen aan te schaffen op koop- en verkoopsites aan op zoek te zijn naar een ‘koopje’ (81%), geld te willen besparen (69%), nieuwsgierigheid (62%), milieubewustheid (19%) en mee te willen doen aan een nieuwe trend (10%).

Meer dan 3 miljoen Nederlanders handelen onlineAls redenen om producten te verkopen op koop- en verkoopsites gaven de respondenten aan af te willen van gebruikte spullen (81%), gebruikte spullen niet te willen of kunnen weggooien (74%), geld te willen verdienen (60%), iemand anders een plezier te willen doen (42%) en milieubewustheid (36%). De factor ‘gebruikte spullen niet weggooien’ is op twee keer zoveel vrouwen als mannen van toepassing.

Van de Nederlanders die gebruik maken van een online koop- en verkoopsite geeft zes van de tien aan deze websites als volwaardig alternatief voor reguliere winkels te zien.

‘PC en telecommunicatie’ en ‘kleding en schoenen’ zijn met een gebruikerspercentage van 35% de populairste categorieën onder online kopers. Bij online verkopers is dit de categorie ‘Meubels’ met 36%.

De respondenten die actief zijn op het internet gaven aan gebruik te maken van de volgende websites: 2dehands.nl (7%), De Vondst.nl (3%), eBay.nl (41%), Kleintjesmarkt.nl (2%), Marktplaats.nl (92%) en Speurders.nl (42%).

Voor het onderzoek nam Heliview in de maand mei, middels een representatieve steekproef, in totaal 405 telefonische en 642 online interviews onder Nederlandse consumenten af. Het statistische betrouwbaarheidsinterval bedroeg 95%.

Bron:Techzine Redactie