Google test momenteel een nieuwe advertentiedienst, waarbij adverteerders alleen aan Google hoeven te betalen als mensen die via de advertentie op hun site komen ook daadwerkelijk overgaan tot een koop of een offerte aanvraag.
De nieuwe dienst is gebaseerd op het zogenaamde Cost per Action systeem, kortweg CPA. Dat betekent dat adverteerders alleen betalen als mensen die via een Google advertentie op de site komen ook daadwerkelijk een actie ondernemen op die site. Dat kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook een offerte aanvraag. De adverteerder bepaalt zelf welke actie er moet gebeuren, voordat hij moet betalen.
Uiteraard houdt dat wel in dat de prijzen voor dergelijke advertenties hoger liggen. De kans dat iemand daadwerkelijk een actie onderneemt op de site is kleiner dan de kans dat iemand op de advertentie klikt.
Het CPA systeem kan ook de hoeveelheid clickfraude voorkomen. Bij clickfraude klikken mensen op een advertentie, zonder dat ze de intentie hebben om ook daadwerkelijk op die site te kijken. Die mogelijkheid is er natuurlijk nog steeds, maar de adverteerder wordt daardoor niet op extra kosten gejaagd.
Momenteel zoekt Google bedrijven die het systeem willen testen, het is niet duidelijk hoeveel bedrijven al deelnemen aan de test.