Amerikanen die de voorkeur geven aan Google’s zoekmachine zijn over het algemeen rijker en hebben meer internet ervaring dan de Amerikanen die gebruik maken van de zoekmachine van Microsoft, Yahoo en AOL.
Dat is gebleken uit een studie van SG Cowen & Co. Moreover.
Het onderzoek werd gehouden onder 1.000 Amerikanen.
Daaruit bleek dat Amerikanen die al langer gebruik maken van het internet, vaker gebruik maken van Google.
Daarnaast hebben Google gebruikers over het algemeen meer te besteden dan gebruikers van concurrerende zoekmachines. De studie wijst uit dat Google gebruikers gemiddeld een jaarinkomen hebben van 60.000 dollar.
52 procent van de ondervraagden gaf verder aan dat het Google als primaire zoekmachine gebruikt. Yahoo kwam als tweede uit de bus met 22 procent, gevolgd door Microsoft en AOL die met 9 procent de derde plaats delen. Ask Jeeves staat op nummer vijf met evenzoveel procent.
Als het echt zo is dat Google gebruikers rijker zijn dan niet-Google gebruikers en dat meer dan de helft van alle Amerikanen gebruik maakt van Google dan is het voor bedrijven zeer interessant om te adverteren op Google.
Volgens de onderzoekers zullen de gesponsorde links, die de grootste bron van inkomsten zijn voor Google, de komende jaren populairder worden dan alle andere vormen van betaald adverteren. Het bedrijf schat in dat Amerikaanse adverteerders dit jaar 6,1 miljard zullen uitgeven aan zogenaamde ‘paid search’ en dat er dit jaar 6,4 miljard wordt uitgegeven aan andere vormen van online advertenties.
Begin 2006 zal ‘paid search’ echter al de helft van alle adverteerkosten uitmaken en in 2010 zal er naar schatting 17,3 miljard aan uitgegeven worden. Andere vormen van online advertenties zullen in dat jaar 12,4 miljard dollar opbrengen.