Uit onderzoek van een online reclamebureau blijkt dat de gemiddelde Europeaan steeds langer actief op internet is. Europeanen surfen gemiddeld elke week tien uur en een kwartier.
Dit is een stijging van zeventien procent in vergelijking met vorig jaar. Toen was het gemiddelde nog acht uur en drie kwartier. Door de European Interactive Advertising Association (EIAA) werd het onderzoek uitgevoerd. Ruim 7000 internetters verspreid over acht Europese landen, waaronder België, Nederland, Duitsland en Groot-Brittantië, zijn ondervraagd over hun surfgedrag.
Daarbij is opvallend dat het aantal ‘intensieve gebruikers’ – tot zestien uur of meer – enorm is: van de ondervraagden zegt 24 procent zoveel tijd online door te brengen. Mensen met een always on breedbandverbinding zijn logischerwijs nog langer online. Van de ondervraagden verstookt wekelijks 31 procent zelfs meer dan zestien uur op het internet.
Volgens de EIAA gaat het toenemende aantal uren online ten koste van andere media. Nog altijd staat de televisie op de eerste plaats, maar internet volgt op de hielen. Over de hele linie werd gemiddeld meer media geconsumeerd, maar in tijdsbesteding zijn de verschillen groot.
In de periode waar internetgebruik met zeventien procent toenam, steeg het aandeel televisie maar zes procent. Verder werd er veertien procent meer radio geluisterd door de Europeanen en lazen dertien procent meer kranten. Wel werd er zeven procent minder tijd besteed aan traditionele magazines.
In dit onderzoek hebben de Fransen de koppositie van de Scandinavische landen overgenomen: gemiddeld zijn ze dertien uur online, terwijl de Scandinaviërs en consumenten in de Benelux tien uur gemiddeld online zijn. Opmerkelijk is ook dat Italianen slechts acht uur per week online zijn.