IBM onthult details Xbox 360 processor

IBM heeft gisteren de langverwachte details onthuld van de processor die het bedrijf gemaakt heeft voor Microsoft’s next-gen console, de Xbox 360.

Indrukwekkende specificaties.
IBM onthult details Xbox 360 processorEr waren al enige details bekend, omdat Microsoft zelf een aantal specificaties vrijgaf van de Xbox 360. En zoals enigzins verwacht zijn de specificaties van de processor behoorlijk indrukwekkend.

Zoals al eerder bekend bestaat de processor uit drie aangepaste PowerPC cores. Elke core heeft de mogelijkheid om twee taken, ook wel threads genoemd, tegelijkertijd uit te voeren. In essentie betekent dat, dat de Xbox 360 processor hetzelfde kan als zes losse processors. De cores kunnen deze taken uitvoeren met een snelheid van 3,2GHz.

IBM onthult details Xbox 360 processor

De processor heeft verder een 1MB L2 cache die gedeeld wordt door de drie cores. De Front Side Bus (FSB) is speciaal ontworpen voor de Xbox 360 en heeft snelheid van 21,6GB per seconde. De speciale FSB is zo gemaakt dat de processor zeer goed kan samenwerken met de grafische chip die door ATI wordt geleverd. De verbindingssnelheid tussen de processor en de ATI chip is 10,8GB per seconde in beide richtingen, wat meteen de totale FSB van 21,6GB per seconde verklaard.

De processor is daarnaast gebaseerd op IBM’s 90nm architectuur en heeft 165 miljoen transistors op 168 vierkante milimeter.

Formidabele prestatie.
IBM heeft een formidabele prestatie weten te leveren door de chip in zo’n korte tijd aan te passen aan Microsoft’s wensen. Het bedrijf sloot nog geen twee jaar geleden een contract met Microsoft en wist in zestien maanden het ontwerp te maken en te testen. De overige acht maanden werden gebruikt om de chip geschikt te maken voor massaproductie.

IBM onthult details Xbox 360 processorOpmerkelijk genoeg wilde IBM de naam van de processor niet bekend maken en gaf het bedrijf ook zeer weinig informatie over het stroomverbruik van de processor. Aan dat laatste wordt momenteel nog druk gewerkt door beide bedrijven, waardoor sommige kenners adviseren om de eerste editie van de Xbox 360 nog even links te laten liggen.

Om genoeg processors te kunnen produceren voor de naderende release van de Xbox 360, zal IBM een deel van de productie gaan uitvoeren in een eigen fabriek en zal het andere deel gemaakt worden door het bedrijf Chartered Semiconductors.

Alhoewel IBM ook voor de PlayStation 3 van Sony de processor levert kun je ze volgens Ilan Spillinger van IBM niet over één kam scheren.
Het grootste verschil zit hem in het feit dat Microsoft de chip wilde aanpassen zodat deze perfect zou samenwerken met ATI’s grafische chip, zodat de grafische hardware de data direct uit het geheugen van de processor kan lezen.
Ook Sony zal de Cell processor aan laten passen aan haar wensen, maar in basis zijn beide processors wel gelijk aan elkaar.

Bron:SiliconValley