De Firefox site heeft in maart dit jaar 237% meer bezoekers ontvangen ten opzichte van de maand juni vorig jaar. Daarnaast bleek de site voornamelijk populair bij mannen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen//NetRatings (NR), waarvan de resultaten deze week zijn vrijgegeven.
NR houdt van een grote hoeveelheid sites de bezoekersaantallen bij. Echter moet een site wel een minimum aantal unieke bezoekers per maand hebben voordat de site wordt opgenomen in het onderzoeksprogramma van NR.
Firefox doorbrak dit minimum vorig jaar juni, toen de site 795.000 unieke bezoekers had. Zoals gezegd is dat aantal in maart dit jaar met 237% gegroeid, zodat de site in die maand meer dan 2,67 miljoen unieke bezoekers mocht ontvangen.
Onder de bezoekers waren voornamelijk mannen terug te vinden. 71 procent (1,9 miljoen) bezoekers waren van het mannelijke geslacht. Op zich is dat niet heel opmerkelijk, omdat mannen over het algemeen eerder nieuwe technologiëen en gadgets uitproberen.
"De vraag naar alternatieve browsers is de laatste jaren behoorlijk gegroeid. Firefox geeft surfers een gemakkelijke tool dat ongewenste pop-ups blokkeert en minder kwetsbaar is voor virussen. Daarnaast biedt het een unieke manier om meerdere sites te openen in één venster," aldus Ken Cassar van NR.
Ook de moedersite van Mozilla, Mozilla.org, zag een stijging in het aantal bezoekers. De 4,14 miljoen bezoekers in maart 2005 betekenden een stijging van 284 procent ten opzichte van de 1,08 miljoen bezoekers in juni vorig jaar.
Ken Cassar adviseert ontwikkelaars om hun site compatible te maken met Firefox, gezien het feit dat steeds meer mensen de browser gebruiken.
Overigens zijn zowel de Firefox site als de moedersite van Mozilla niet terug te vinden in de top 10 van best bezochte sites in maart 2005. Microsoft voert in deze top 10 de lijst aan met 109,22 miljoen unieke bezoekers gevolgd door Time Warner en Yahoo met respectievelijk 100,58 miljoen en 99,28 miljoen bezoekers. Opmerkelijk is ook dat bezoekers gemiddeld 2 uur per maand op de site van Microsoft vertoeven. Op de site van Yahoo is dat 3 uur en op de site van Time Warner maar liefst 5,5 uur.
Alle resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden op de site van Nielsen//NetRatings.