Nederlanders zijn de enige Europeanen die meer contact via internet met hun bank onderhouden dan face-to-face. In andere Europese landen is het bezoek aan de bank nog altijd de meest gebruikte communicatiemethode. Dat blijkt uit een onderzoek naar Europees klantcontact dat is uitgevoerd in opdracht van BT door Coleman Parkes.
Verder liet BT het klantcontact onderzoeken van de reisbranche, nutsbedrijven en de retail. Enkele resultaten uit het onderzoek:
- Nederlanders geven minder om persoonlijk contact dan andere Europeanen en kiezen vaker voor gemak. Gemiddeld bankiert 18 procent van de Europese consument online, in Nederland maakt 37 procent van de consumenten het meeste gebruik van online bankieren.
- Nederlanders geven de voorkeur aan het online boeken van een reis (39 procent) of persoonlijk op het reisbureau (41 procent). Alleen Duitsers gebruiken met 45 procent het internet meer.
- In het online contact met nutsbedrijven loopt Nederland voorop, 25 procent van de Nederlanders communiceert het liefst online. Dat is het hoogste in Europa. De meeste Nederlanders geven echter de voorkeur aan de telefoon (bijna 50 procent), een kwart communiceert vooral per post en 12 procent geeft de voorkeur aan persoonlijk contact.
- Winkelen doen Nederlanders liever persoonlijk. 84 procent geeft de voorkeur aan een winkelbezoek boven online (14 procent) of telefonisch kopen (11 procent) online. 80 procent van de Nederlanders hecht waarde aan persoonlijk contact met verkopers.
BT gaf het bureau Coleman Parkes opdracht om onderzoek te doen naar de houding van consumenten ten opzichte van verschillende communicatiekanalen binnen de financiële sector, retail, nutsbedrijven en de reisbranche. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1868 consumenten tussen de 18 en 55 jaar in het Verenigd Koninkrijk, Duitslang, Ierland, Frankrijk, Spanje, België, Nederland, Hong Kong, Singapore en Australië. Het onderzoek vond plaats in augustus 2004. 101 respondenten zijn afkomstig uit Nederland.