Games worden adverteermedium

Games worden adverteermediumGamen is op dit moment een en al amusement, maar ook de tak van de amusementsindustrie is een big bussiness. Marketingsinformatiegigant Nielsen wil meer adverteerders gaan lokken om reclame in spellen zelf te maken en informatie te strekken over het rendement van deze ‘in-game ads’.

Adverteren in games gebeurt al langer dan men eigenlijk denkt. Bij voetbalspellen is het heel normaal om reclame voor bestaande merken op de zijpanelen te laten zien of rallywagens met realistische decals te zien.

Product Placement is nieuwer. Het is een subtiel stuk techniek dat al jaren door Hollywood wordt toegepast. Bijvoorbeeld in de James Bond-film, waar 007 niet zomaar in zijn nieuwe BMW stapt of met zijn Nokia 6600 belt. In de gamewereld gebeurt hetzelfde. In Splinter Cell: Pandora’s Tomorrow pakt geheimagent Sam Fisher zijn Sony Ericsson P900.

Er zit ook een nadeel aan adverteren in games. Marketeers houden van statistieken die vertellen over wie wat heeft gezien. Bij games kan deze informatie niet verstrekt worden. Maar ook daar was een oplossing voor, meetbureau Nielsen Entertainment en groot gamebedrijf Activision zouden een manier hebben om deze cruciale data op te kunnen vragen.

"De videogameindustrie is een van de snelst groeiende entertainmentsegmenten en spellen zullen binnenkort net zo’n populair advertentiemedium zijn als televisie", aldus Boby Kotick, de CEO van Activision.

Er is echter nog een reden waarom adverteren in games zo interessant is. Mannen van 18 tot 34 jaar spelen namelijk liever een game dan dat ze tv kijken.

Volgens Nielsen vinden de consumenten reclame in games niet vervelend. "Ze ervaren het zelfs als iets positiefs", zegt Michael Dowling, general manager van Nielsen Interactive Entertainment. Advertenties dragen bij tot het realisme van het spel, vinden veel gamers.

Bron:ZDnet.nl