Telecomaanbieder KPN introduceert vandaag als eerste mobiele operator in Nederland een zoekmachine voor sms-informatiediensten op alle internetsites van KPN. Klanten kunnen hiermee informatie opzoeken over de diverse berichtendiensten. Naast een omschrijving van de dienst en de bijbehorende kosten geeft de zoekmachine aan hoe klanten zich hiervoor kunnen aan- of afmelden. De zoekmachine biedt tevens inzicht in de bereikbaarheidsgegevens van de desbetreffende dienstenaanbieder, zodat klanten deze partijen rechtstreeks kunnen benaderen met vragen over de dienst.
Met deze sms-zoekmachine gaat KPN naar eigen zeggen verder dan de afspraken uit de sms-gedragscode, die per 1 augustus van kracht is. Klanten vonden namelijk dat de mogelijkheden en voorwaarden voor het gebruik en het afmelden van sms-abonnementsdiensten onvoldoende duidelijk zijn. De gedragscode, geformuleerd in overleg met Stichting de Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en stichting Telecom Nederland, moet hierin verandering brengen. De online toepassing biedt verschillende mogelijkheden om diensten en dienstenaanbieders op te zoeken. Klanten kunnen individuele diensten opzoeken aan de hand van een dienstnaam of een verkorte kiescode, zoeken op trefwoord naar een bepaalde dienstenrubriek of een overzicht krijgen van alle diensten en aanbieders.