De advertentiecampagne voor het videospelletje Mortal Kombat, waarin met een bebloede hand over de schouder van een zakenman van middelbare leeftijd wordt geveegd, is in Groot-Brittannië aanstootgevend bevonden. Volgens de Britse Advertising Standards Authority (ASA) is de reclameposter voor het spel ‘Mortal Kombat: Deadly Alliance’ onverantwoord, omdat de kans groot is dat kinderen de omstreden poster te zien krijgen.

Softwaremaker Midway Games stelt dat het spel niet bedoeld is voor kinderen. "De poster in kwestie is ontwikkeld in combinatie met een TV-campagne en zinspeelt op het competitiegevoel van de speler en op de dingen waaraan ze denken tijdens het spel. Het is dus geen weergave van een misdaad of een gewelddadige handeling", aldus marketingbaas David Burton van het Amerikaanse Midway.
De ASA heeft bepaald dat Midway Games voortaan een branche-adviesorgaan dient te raadplegen indien het bedrijf in Groot-Brittannië een nieuwe campagne wil lanceren. Van het spel Mortal Kombat: Deadly Alliance zijn sinds de release in november 2002 een miljoen exemplaren verkocht. Critici beweren al langer dat dergelijke vechtspelletjes gewelddadig gedrag onder jongeren stimuleren.