Internet steeds meer ingeburgerd

Internet steeds meer ingeburgerdSteeds meer mensen gebruiken internet om zich zelf te vermaken met het versturen van foto’s en video’s, winkelen, muziek downloaden en het spelen van games. Dit blijkt uit het onderzoek ‘The face of the Web’ van bureau Ipsos-Reid waarbij gekeken wordt naar internettrends. Steeds meer internetters besluiten producten online aan te schaffen. Maar liefst 62 procent van de internetters in de twaalf door Ipsos onderzochte landen heeft in 2002 online een product aangeschaft. In 2000 was dit nog slechts 36 procent. Koplopers zijn de Verenigde Staten en Groot-Brittannië waar respectievelijk 77 en 68 procent van de internetters wel eens online aankopen hebben gedaan.

Het aantal mensen dat online zijn bankzaken regelt is ten opzichte van 2000 bijna verdubbeld. Hield in 2000 20 procent zijn financiën online in de gaten, in 2002 is dat gestegen naar 37 procent. Het online bankieren is het meest ingeburgerd in Canada, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten waar meer dan 40 procent van de internetters wel eens online bankiert. Overigens is Nederland niet in het onderzoek meegenomen. Ook het downloaden van muziekbestanden is in populariteit gestegen. Haalde in 2000 38 procent van de internetters muziek binnen via de computer, in 2002 is dat 44 procent. De grootste stijgingen in het downloaden van muziek deden zich voor in China, Rusland, Mexico en Brazilië. De binnengehaalde muziek wordt door 24 procent op een cd gebrand.

De onderzoekers hebben in 2002 voor het eerst gevraagd naar het aantal mensen dat via internet video of foto’s verstuurd en ontvangt. Dit blijkt erg in trek te zijn. Maar liefst 68 procent begeeft zich weleens op dit terrein. Ipsos verwacht dat deze activiteit alleen maar in populariteit zal gaan groeien door de opkomst van mobiele telefoons met deze capaciteiten. Het online spelen van videogames is slechts gering gestegen; in twee jaar tijd van 31 naar 37 procent. Online video games zijn het meest populair onder Aziatische internetgebruikers met 59 procent van de Zuid-Koreanen en 58 procent van de Chinese respondenten die aangaven weleens online te gamen.