2min Analytics

ThoughtSpot voegt reasoning toe aan Spotter-assistent

ThoughtSpot voegt reasoning toe aan Spotter-assistent

ThoughtSpot heeft zijn Spotter conversatie-assistent uitgebreid met redeneervaardigheden. De assistent kan naast queries uitvoeren ook brainstormen en aanbevelingen doen.

De kern van de update zit in de nieuwe ‘change analysis’-functie. Spotter legt nu ook uit waarom bepaalde trends zich voordoen. “Ik denk niet dat iemand ’s ochtends wakker wordt met het idee dat ze een dashboard willen bouwen”, zegt CEO Ketan Karkhanis. “Sommige klanten hebben meer dan honderdduizend dashboards die zich door de jaren heen hebben opgestapeld. Wij denken dat dit de nieuwe manier is om analytics te consumeren.”

Gebruikers kunnen vragen stellen als “Waarom zijn de verkopen gedaald van het derde naar het vierde kwartaal?” en krijgen dan niet alleen de cijfers maar ook een analyse van de onderliggende oorzaken. Voor nieuwe salesmanagers kan de tool bijvoorbeeld adviseren op welke producten ze zich zouden moeten richten.

Training via coaching

Spotter wordt getraind via een proces dat ‘coaching’ wordt genoemd. Gebruikers stellen vragen en geven feedback, waarna de assistent leert en zijn mogelijkheden uitbreidt. Volgens ThoughtSpot is het trainen van Spotter op ongeveer 10 procent van de mogelijke vragen voldoende om 90 procent van de andere vragen te kunnen beantwoorden.

Een belangrijke nieuwe functie is de mogelijkheid om Spotter te integreren in Salesforce en ServiceNow. Je hoeft deze softwareomgevingen daardoor niet te verlaten.

Tip: ThoughtSpot neemt concurrent Mode over voor 200 miljoen dollar