De geschreven code
De totale code van het venster_tellen ziet er nu zo uit. Voor nadere verklaring van de werking staat er uitgebreide uitleg bij de code:Code
1 | public partial class venster_tellen : Form { // Initaliseer functie. Deze wordt aangeroepen aan het begin van het programma. // Het is aanbevolen om de initaliseer code die mogelijk mocht hebben na InitaliazeComponent() te zetten. public venster_tellen( ) { InitializeComponent( ); } // We moeten een plek hebben om het aantal tikken op te slaan. // Zodra de functie knop_tel_Click is afgelopen, verdwijnen alle lokale variabelen. // Lokale variabelen zijn variabelen die daar zijn aangemaakt. // De volgende variabele is gebonden aan deze klasse en verdwijnt niet. private int AantalTikken = 0; // De functie die wordt uitgevoerd wanneer er op knop_tel wordt gedrukt. private void knop_tel_Click( object sender, EventArgs e ) { // Verhoog het aantal met 1, en zet die waarde in Aantal (zelfde als Aantal++;) // In dit geval gebruiken we ook nog this. Dat komt omdat de variabele AantalTikken in de klase // is aangemaakt, en niet in deze functie! this.AantalTikken = this.AantalTikken + 1; // We lezen het waarschuwingsaantal in. Dit aantal moet een integer zijn. // Bij een vergelijking van 'groter/gelijk aan' kan dat enkel met een integer. // Het omzetten gebeurd met Convert.ToInt32() int WaarschuwingAantal = Convert.ToInt32( this.waarschuwings_aantal.Text ); // Werk de weergave in het label aantal bij. // We schrijven een nieuwe tekst in de eigenschap Text. // De variabele AantalTikken is een integer; geen stuk tekst. // Met ToString() wordt er een tekst van gemaakt. this.aantal.Text = "Aantal tikken: " + this.AantalTikken.ToString( ); // Indien het aantal tikken dat we hebben geteld groter/gelijk is aan.. // het waarschuwingsaantal die we hebben uitgelezen... if ( WaarschuwingAantal <= this.AantalTikken ) { // Dan weergeven we een MessageBox met als tekst, // het stukje wat in het tekstvak bericht staat. MessageBox.Show( this.bericht.Text ); } } } |
Let er wel mee op dat je events eerst aanmaakt in de ontwerper. Een functie aanmaken aantal_Click zal aanvankelijk niet werken. De connectie tussen de functie aantal_Click en de klik event op de tekst aantal moet namelijk ook worden aangemaakt.
Compileer het programma met deze code en controleer of het werkt. Na het aantal ingevoerde tikken zal er een klein waarschuwingsvenster moeten komen met het ingevoerde bericht.