Wat is Twitter?

In Twitter-berichten kunnen hashtags worden toegevoegd (door # aan een woord toe te voegen: bijvoorbeeld #voedsel) waarmee een tweet wordt gekoppeld aan een onderwerp. Door te klikken op een hashtag kom je bij een overzicht vol met berichten die dezelfde hashtag in hun bericht hebben staan. Hashtags die het meest voorkomen op Twitter worden getoond in een "trending topic"-lijst. Dit zijn meestal onderwerpen die wereldwijd onder de aandacht komen. Denk hierbij aan de opstanden in het Midden-Oosten of de viering van oud en nieuw.
Met een Twitter-account kan je gebruikmaken van de uitgebreide zoekfunctie op twitter.com/#!/search-home. Zo kan er onder andere gezocht worden op woorden, hashtags en personen. Ook kan er een geografische beperking worden ingesteld. Bijvoorbeeld: "#koninginnedag" in Amsterdam met een omtrek van 5 kilometer. Het resultaat zullen berichten zijn van twitteraars de binnen de aangetoonde geografische selectie een tweet hebben geplaatst met de opgegeven hashtag.
Met de update die Twitter eind 2011 doorvoerde zijn er Verhalen toegevoegd. Deze verhalen kun je vinden onder de de functie Ontdekken in het hoofdmenu. Hier worden gesponsorde verhalen weergegeven met een link naar de aanbieder van het bericht. Meestal gaat het hier om actueel nieuws. Als je interesse hebt in het onderwerp kun je meer tweets weergeven die met ditzelfde onderwerp te maken hebben.
Twitter is op verschillende apparatuur toegankelijk. De meest gebruikte zijn de smartphone en de computer. Via de computer kan er door te surfen naar Twitter.com ingelogd worden waarna getwittert kan worden. Voor de smartphone zijn er tal van applicaties ontwikkeld waarmee je op Twitter kan. Het gebruik van Twitter is geheel kosteloos.

Het succes van Twitter
Twitter is ontwikkeld in 2006 en ontworpen als onderzoekstool. Al snel is er een limiet vastgesteld van 140 karakters in een bericht. Een jaar na de publicatie had Twitter zijn dienst als onderzoeksprogramma voldaan en ging het verder als openbaar medium. Al snel maakte Twitter een sterke groei door, onder meer door de snelle verslaggeving na rampen en andere actualiteiten. In 2009 bereikte Twitter wereldwijd zijn vijf miljardste tweet. In Nederland waren er in augustus 2011 ongeveer een miljoen actieve Twitteraars actief. Hiermee is Nederland een van de landen waar het meest wordt getwitterd van de wereld. Kortom, het succes van Twitter is te danken aan de mogelijkheid om snel te communiceren met een grote groep mensen. Hierdoor is het voor politici en andere bekende personen gemakkelijk hun doelgroep te bereiken én te vergroten. Daarnaast is het ook een uitstekend medium om met je familie en vrienden te communiceren.