Volgens Tim Leenders van OKI begint alles bij een goede nulmeting.
Een zakelijke printer kopen? Software maakt het verschil

Printers en multifunctionals staan in de regel niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de ondernemer. Daarvoor zijn op zich ook best goede redenen te bedenken. Toch kan het lonen om meer aandacht te besteden aan dit onderdeel van je bedrijf. OKI is die mening (uiteraard, zou je zeggen) ook toegedaan en heeft recent laten onderzoeken door onderzoeksbureau Conclusr hoe het MKB in Nederland omgaat met haar printers en MFP’s. Dit resulteerde in een rapport getiteld ‘Printerbeleid van ondernemend Nederland’. Wij spraken Tim Leenders, Marketing Manager Benelux bij OKI, uitgebreid over dit rapport.
Als er een ding duidelijk naar voren komt in het rapport (dat je via deze link kunt downloaden), is het dat de allereerste zin van de inleiding hierboven bevestigd wordt. De meeste ondernemers kijken niet of nauwelijks naar wat en hoeveel ze kunnen winnen door slimmer om te gaan met printers en MFP’s. Er zit veel variatie in het aantal gebruikers per machine, er wordt nagenoeg niets gedaan aan digitalisering en van effectief printbeleid is ook nauwelijks sprake.
89 procent van de ondervraagde ondernemingen heeft digitalisering echter wel hoog op de agenda staan, ook voor hun printerpark. Dit terwijl 78 procent van de bedrijven niet of nauwelijks inzicht heeft in het printgedrag van haar medewerkers. Dat laatste is van cruciaal belang voor om het even welke verandering je door wilt voeren. Sterker nog, hier begint het allemaal mee volgens Leenders: “Je hebt een nulmeting nodig.”